Nu går det att lösa in avin från Swedbank digitalt
Kan alla lösa in sin avi digitalt?
För att kunna lösa in en avi digitalt behöver betalningsmottagaren vara en privatperson, över 18 år och ha ett BankID eller Mobilt BankID, eller en säkerhetsdosa från Swedbank eller sparbank. Betalningsmottagarens personnummer behöver också vara tryckt på avin.
Föreningar, företag, omyndiga, dödsbon och personer med samordningsnummer kan inte lösa in avier digitalt. De kan besöka ett kontor eller ett av kassagirots ombud för att lösa in sin avi.
Så här löser mottagaren in sin avi online
Mottagaren loggar in på sidan www.swedbank.se/kontoregister med sitt BankID eller sin säkerhetsdosa och löser sedan in sin avi. Insättning av beloppet sker till valfritt konto i svensk bank, utan kostnad.
Betalningsmottagaren behöver inte vara kund i Swedbank eller sparbank för att kunna lösa in sin avi digitalt. Inlösen av en avi digitalt innebär inte heller att betalningsmottagaren automatiskt blir kund i Swedbank eller sparbank.